Vurdering av et pedagogisk spill: Salaby.no
I sterk kontrast til min egen oppvekst og skolegang, er det rart å tenke på at dagens barn og unge har et helt annet forhold til pc, dataspill og mobiltelefoner. De tar det nesten som en selvfølge at de har og bruker pc, digitale spill, mobiltelefoner eller er "pålogget en digital verden støtt og stadig". Dette bekreftes langt på vei i den nye medieundersøkelsen som ble omtalt i Aftenposten i september 2012. I følge undersøkelsen har antallet barn som spiller ulike former for dataspill ukentlig økt fra 56 % (2010) til 85 % (2012).
Om jeg ikke har så stor erfaring med dataspill så ønsker jeg å utvikle meg som lærer og kanskje utfordre noen av mine egne tanker og holdninger til nettopp dataspill. I håndboka "Dataspill i skolen", står det blant annet at: "lærere som tar hensyn til de som er oppvokst med digitale medier, har forstått at dataspill kan brukes som en viktig del av undervinsingen og opplæringen". Jeg er ikke helt 100 % overbevist at dataspill er det nye vidundermiddelet, men de siste par årene har pedagogiske dataspill også vært en del av min undervisningshverdag.
Vestli skole har siden 2009 hatt TIEY (Tidlig Innsats Early Years) som undervisningmetode på småskoletrinnet (1. - 4. trinn). Dette er en metodikk hvor stasjonsundervisning står sentralt. I utgangspunktet foregår stasjonsundervisningen i fagene norsk og matematikk og utgjør ca. 50 % av elevenens totale timetall hver uke. Elevene er på hver stasjon ca. 12 - 15 minutter.
Et av momentene i stasjonsundervisningen er at elevene skal arbeide (lære) med samme tema men på ulike måter og at det er en slags rød tråd gjennom hele undervisningsøkta. En av stasjonene er datastasjonen hvor ulike pedagogiske dataspill brukes. Her kan elevene få lov til "å leke seg til læring". Datastasjonen er en populær stasjon blant elevene mine.
Da vi startet opp med bokstavinnlæringen i 1. klasse, var nettstedet Salaby.no (Gyldendal Norsk Forlag) med sine forskjellige "lek og lærspill" et godt supplement. Et av spillene som jeg brukte ved innlæring av ny bokstav var: "Hvor i ordet finner du bokstavlyden". Spillet går ut på at eleven skal klikke på bildet, lytte til ordet som blir lest opp og dra det ned til en av de tre boksene hvor det står først, inne i eller sist. Målet med oppgaven er at eleven skal øve på å lytte ut hvor i ordet ukas bokstav er.
Bildeutsnitt fra Salaby.no |
Oppgavene eller spillet er godt egnet for 1. og 2. trinn (6 - 7 åringer) og passer godt inn i den grunnleggende bokstavopplæringen. Spillet kan også brukes i f.eks. spesialundervisningen på høyere klassetrinn. Spillet har kort oppgavetekst, bildestøtte og lyd. Elevene kan velge å spille spillet med store bokstaver eller små bokstaver. Strever elevene med å lese oppgavteksten selv, kan de klikke på spørsmålstegnet og så blir oppgaven lest opp. Denne hjelpefunksjonen går igjen i flere av spillene/oppgavene i Salaby. Spillet kan ikke lagres, så elevene må begynne på nytt neste gang de spiller spillet. Spillet i seg selv er kjønnsnøytral og passer for både gutter og jenter.
Skoler som ønsker å benytte seg at dette nettstedet må kjøpe en brukerlisens. Da får skolen et brukernavn og passord. Ved å gi elevene tilgang brukernavn og passord kan de også bruke nettstedet hjemme.
Spillene i Salaby.no er ikke tilgjengelig på nettbrett, men det har blitt laget en App med 4 ulike spill, kalt Salaby Sirkus. Ellers kan du godt bruke Salaby på interaktive tavler, det har jeg gjort flere ganger med positivt resultat. Salaby.no er et nettsted med spill jeg bruker nesten hver uke og når jeg planlegger undervisningen min, sjekker jeg om det er noe i Salaby jeg kan bruke.
Ønsker du se og høre litt om mer om Salaby kan du se nedenfor.
Hvilke systemkrav som kreves kan du se på lenken her.http://web3.gyldendal.no/support/specification/salaby
Elevene mine synes å ha noen favoritter i Salaby. Kan de velge fritt, er det spesielt to ting de finner frem. Det ene er bokstavspillet og det andre er en musikkanimasjon. Den kan du se her.
Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk
http://dataspilliskolen.no/
http://www.vestli.gs.oslo.no/satsing/
Aftenposten onsdag 19. september 2012, side 10. Artikkelen er skrevet av Kjerstin Nipen.
DidIKTikk av Vibeke Bjarnø med fl., 2 utg. 2009
http://web2.gyldendal.no/salaby/
Hei Karen Marie. Flott innlegg i bloggen din. Ser at du også har samme oppfatningen som meg om spill. Jeg er helt blank og får helt "spader" når jeg ser voksne sitte og spille. Jeg synes dette var en vanskelig oppgave. Strevde utrolig, og likte ikke å uttale meg om emnet. Heldigvis er dette engasjerende for barna, og forhåpentligvis også lærerikt.
SvarSlettKaren Marie!
SvarSlettSynes det var veldig artig å lese om din vei inn i den digitale verden - kan kjenne meg igjen der... Meget bra innledning der du redegjør for den digitale ståa i dag og trekker paralleller til ditt møte med datamaskiner. En god beskrivelse av hvordan dere jobber med stasjonsundervisning på skolen din der pedagogiske spill inngår naturlig i dette arbeidet. Bra jobba!
Flott Karen Marie. Her har du fått med interessante videoer som viser hva Salaby innebærer og hvilke spill som kan spilles. Du har skrevet kort og konsist, men likevel slik at en får lyst til å gå inn å spille sammen med barnebarna. En fin blanding av tekst og bilde. Frodige farger på bloggen din. Lykke til videre på bloggsiden din og med eksamen.
SvarSlett