søndag 16. september 2012

Bilder på web og læringsplattform

Bilder på web og læringsplattform

Da jeg for tiden er på student på studiet IKT for lærere ved Høyskolen i Nord-Trøndelag, er en av oppgavene å skrive et blogginnlegg over temaet "Bilder på web og læringsplattform".

I en tid hvor smarttelefoner og digitale kamera nærmest har blitt et vanlig tilbehør som vesker og sko, skulle en tro at en også brukte like mye tid på å tenke gjennom hva en legger ut av bilder og hvorfor en gjør det. Selv har jeg en enkel "leveregel" om at bilder som skal legges ut på nettet, bør kunne tåle å publiseres uten at det havner på forsiden av en tabloidavis.

Publisering av private bilder, har for min del begrenset seg til publisering på min Facebook-side. Selv om bildene ligger med en begrenset tilgang for offentligheten, bruker jeg samme "leveregel", som nevnt ovenfor, så bildene er relativt uskyldige.

De to siste årene har jeg tatt i bruk kamera i arbeidet mitt som lærer. Jeg har tatt bilder av elevene mine når vi har vært på tur, drevet med ulike aktiviteter ute og inne i klasserommet. Elevene synes det er gøy at jeg tar bilder og stiller velvillig opp. De er også opptatt av se bildene av seg selv. Jeg har derfor laget et par presentasjoner som jeg har vist til elevene i samlingsstund eller til foresatte på en juleavslutning. Jeg har også tidligere publisert noen bilder på skolens læringsplattform, Fronter, men disse bildene har blitt slettet da jeg ikke lenger har disse elevene. Bildene som var publisert, var lagt ut i klassens rom, og det var kun foresatte og elever som hadde tilgang til bildene ved å logge seg på med brukernavn og passord. Ellers bruker jeg læringsplattformen til å formidle beskjeder, ukeplaner og annen ranselpost.

Når en skal ta bilder av elever, er det viktig at foresatte har gitt sitt samtykke til at bildene blir tatt og brukes i skolens regi. På vår skole har vi en fast rutine at alle foresatte ved skolestart (hvert år) får et samtykkeskjema hvor de eventuelt kan reservere seg mot at bilder blir tatt og publiseres på skolens hjemmeside eller læringsplattform. Dette synes jeg er en god rutine som også andre skoler bør gjøre. I tillegg er jeg veldig opptatt av at foresatte skal være trygge på at bildene som tas, ikke publiseres eller brukes uten deres samtykke. Derfor har fotografering og publisering av bilder blitt et fast punkt på foreldremøtet.

Som lærer har en også ofte behov for å illustrere ulike tema. Da er det veldig lett å slå på pc'n, gå inn på internett (skrive inn aktuelle søkeord) og vips så har du tilgang til en rekke bilder. Du tenker kanskje ikke så mye på at disse bildene "eies" av noen, og at du burde ha innhentet samtykke til å bruke dem. Her ser jeg at jeg har potensiale til å bli flinkere. Derfor var det flott å bli kjent med nettsiden Flickr.com på den første IKT-samlingen. Jeg tok vel heller ikke "skade av" å bli påminnet om lover og regler i forelesningen om bildebehandling v/Hugo Nordseth. Jeg tror på en bevisstgjøring om bildebruk og rettigheter, og som lærer har jeg en gylden mulighet til å bli et godt forbilde for elevene mine. Da gjenstår det bare å se om ord/teori omsettes til handling.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar