søndag 30. september 2012

Tavle og kritt eller en ny "duppeditt".


Smartboard eller såkalt interaktiv tavle (IAT) har blitt mer og mer aktuell som et supplement til den tradisjonelle tavleundervisningen. Noen skoler har en IAT-tavle i hvert klasserom og har gått bort fra å bruke tavle og kritt, mens andre har bare en eller to. I innkjøp er de relativt dyre og det kreves tilleggsutstyr som projektor og en pc.  

Hva er smartboard eller en interaktiv tavle?
En Smartboard er en elektronisk berøringsfølsom tavle som viser et forstørret bilde av skjermbilde på en datamaskin. Du kan lese og skrive på smartboarden, du kan klikke på den og flytte bilder/objekter rundt om kring. Du kan også lagre det som du «lager der og da».

På vår skole fikk vi den første Smartboard-tavle som et ledd i IKT-satingen i Osloskolen i 2007. Senere har det blitt kjøpt inn nye og vi har i dag 13 smartboardtavler fordelt på alle klassetrinn og spesialrom.  Det er kun et fåtall av IAT-tavlene som er koblet til en stasjonær pc. Skolen vår har ingen planer om å kjøpe inn nye, da vi må fornye/oppgradere pc-parken først.

Min erfaring med interaktive tavler er forholdsvis begrenset. Dette skyldes først og fremst at jeg ikke føler meg fortrolig nok til å bruke det. Spesielt det å lage egne tilpassende undervisningsopplegg. Jeg er en ganske god venn med pc'n, men jeg synes at det har det vært litt vanskelig å lære seg å bruke Notebook. Jeg ser at det tar tid å lære seg nye verktøy og for min del har dette også handlet om prioritering i en travel lærerhverdag.

Det som jeg synes jeg har fått til, er å bruke nettressursene som ulike forlag har laget til læreverkene sine. I matematikk bruker vi først og fremst Multi fra Gyldendal. Jeg har brukt IAT-tavla til å vise hva elevene skal gjøre i ulike oppgaver og/eller jeg har brukt det for å variere undervisningen. Dette er en veldig populær aktivitet og god avveksling for elevene i 2. klasse.
I fjor hadde jeg tilgang til Multi Smarte tavler for 1. klasse. Da hadde jeg mulighet til å vise, og gjøre sammen med elevene, ulike sider i matematikkboka før de gjorde oppgavene på egenhånd i boka. Tilgangen var gratis, mens hvis du skal ha tilgang for 2. – 4. klasse må du betale. Jeg har lagt inn forslag om å kjøpe lisens for 2. – 4. klasse, men jeg har foreløpig ikke fått svar på min forespørsel.

En annen digital nettressurs fra Gyldendal, heter Salaby. Denne nettressursen har jeg brukt mye. Det er flott å kunne vise elevene i forkant av eget arbeid med oppgaver og spill. Dette er et nettsted som elevene ellers bruker på datastasjonen når vi har grupper. I tillegg har de fått brukernavn og passord, slik at de kan bruke Salaby hjemme hvis de har lyst.
En erfaring jeg har gjort meg, er at plasseringen av selve tavla har noe å si. Jeg jobber med de minste elevene på skolen og ser at den nåværende plasseringen ikke er helt tilpasset elevenes høyde. Av og til har jeg brukt en liten kasse som de kan stå på for å nå opp til objektene/bildene. I tillegg ser jeg at plasseringen av projektoren i forhold til tavla ikke er optimal. Elevene og jeg må av og til ta et skritt til siden eller bakover da kroppen skaper skygge slik at vi ikke ser objektene/bildene eller hvor de skal plasseres. Av og til opplever elevene at objektene/bildene er litt vanskelige å flytte på/dra. Da må jeg «kalibrere» tavla på nytt, dvs. åpne velkomstsenteret og foreta en ny orientering av tavla. 

Et annet nettsted som jeg har meldt meg inn i er Smartskole.no. Dette er et nettsted hvor du kan få råd, tips eller eksempler på undervisningsopplegg i ulike fag og tema. Dette nettstedet er forøvrig gratis.
Foruten å bruke IAT-tavla til å vise film eller hente fram informasjon og bilder, kan jeg vel si at jeg har et stort forbedrings-potensiale til å bli en aktiv og flittig IAT-bruker.

Utdanningsetaten i Oslo har satt i gang et prosjekt som skal øke kompetansen til lærerne og øke bruken av IAT i undervisningen. Et av tiltakene har vært å kurse lærere i IAT, et annet tiltak har vært å lage et eget fronterom hvor alle lærerne i Osloskolen har tilgang. Her har de lagt ut forslag til undervisningsopplegg, tips og ideer samt en brukerveiledning til Notebook. Den er på 60 sider med «steg for steg-forklaringer» og bilder. Denne kommer til å bli en god følgesvenn fremover. Og i begynnelsen av november skal vi ha Smartboard-kurs på skolen vår.  Det gleder jeg meg til. ;o)
Her ser dere Smartboarden som jeg har i mitt klasserom.


Foto: Karen Marie Kvaløy

Kilder:

http://web2.gyldendal.no/multi/          (30.09.12)

http://web2.gyldendal.no/salaby/       (30.09.12)

http://www.smartskole.no/                 (30.09.12)

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/IKT/           (30.09.12)

http://no.wikipedia.org/wiki/Interaktiv_tavle                          (30.09.12)

 

 

4 kommentarer:

  1. Flott at dere har eget sted på fronter for utveksling av undervisningsopplegg og erfaring. Ser at opplæring er svært viktig for at IAT blir brukt i klasserommet.
    Jeg har selv brukt læreverket Grunntall(Noe som tilsvarer Multi) sine nettressurser. Jeg opplevde ressursen som en effektiv og god støtte i undervisningen. I 5. klasse er den lisensbelagt og dermed ikke tilgjengelig. Savner en strategi for felles innkjøp av lisenser for vår kommune. Skolen selv har heller ikke prioritert innkjøp av læreressurser på nett. Får litt følelsen av å rykke en plass bakover for hvert nettsted som lukkes...

    SvarSlett
  2. Det er vel en viktig del av bruken at man gjør seg fortrolig med det du skal bruke. Man må vel bare hive seg ut i det og se hvordan det går...
    Jeg har ikke brukt de ulike nettstedene du refererer til, men mye av det virker som veldig gode læremidler i skolehverdagen. Synd at noen koster penger og at det ikke alltid prioriteres av skoleledelsen... Du får bare jobbe videre så blir du plutselig en kløpper på å bruke IAT :)

    SvarSlett
  3. Bra blogg du har skrevet om IAT. Bekrefter også følelsen jeg har om at det passer best for lave klassetrinn det det er viktig å få lekt inn litt kunnskap.

    SvarSlett
  4. Fint blogginnlegg du har skrevet. Jeg er student, og har ikke prøvd de ulike nettsidene til bøkene du refererer til. Jeg håper å kunne prøve de i praksis, både som tillegg til undervisningen og en ekstra motivasjon for elevene. Jeg håper du får noe ut av kursingen dere skal gjennom. Jeg tror det er veldig viktig for læreren å være trygg i bruken av tavla. Da vil den bli mere brukt, og bruken blir mer nyttig for elevene. Håper du skriver noe om hva dere fokuserte på i kurset!

    SvarSlett